De kracht van storytelling. Waarom een goed verhaal meerwaarde geeft aan je merk.

Je bent ondernemer en verkoopt producten en of diensten. Als je producten verkoopt van bekende, bestaande merken heb je als ondernemer een zorg minder. Waarom? Omdat je mee kunt liften op de marketing van deze merken. Als je een unieke dienst of eigen product verkoopt moet je je branding zelf opzetten. Hoe zorg jij dat jouw (potentiële) klanten een positief beeld krijgen bij jouw aanbod? Storytelling is voor zowel grote als kleine ondernemers een krachtig middel om je product of dienst een gezicht te geven. Hieronder een aantal voordelen op een rijtje.

Je kunt dieper ingaan op de meerwaarde van producten en diensten
Storytelling geeft je de mogelijkheid dieper in te gaan op een bepaald product of een specifieke dienst. In het geval van producten kun je bijvoorbeeld meer vertellen over de herkomst, de manier van produceren en de positieve effecten tijdens of na het gebruik van het product. In het geval van een service of dienst is het vooral belangrijk om in te zoomen op de positieve effecten die de dienst de klant oplevert. Bijvoorbeeld een betere gezondheid of een beter zelfbeeld in het geval van ondernemers in de sportwereld. Of ontspanning en mooie herinneringen in het geval van ondernemers in de reisbranche.

Storytelling is niet altijd een verhaal in tekst. Het kan ook een campagne zijn van mooie afbeeldingen met een dieper liggende laag, of een krachtige video die direct inspeelt op de verbeelding. Storytelling wordt krachtig wanneer mensen zich kunnen identificeren met een verhaal.

Een mooi voorbeeld hiervan is onderstaande commercial van NS International:

Je kunt laten zien hoe je je visie in de praktijk brengt
‘Wij zijn innovatief’, ‘wij zijn uniek’, ‘wij verbinden’. Zomaar een aantal nietszeggende kreten die in ongeveer elke missie en visie van een bedrijf voorbijkomen. Als je storytelling toepast in de branding van je merk, dienst of product vertel je niet wat je doet of wie je bent. Je laat zien hoe en waarom je doet wat je doet. Op deze manier krijgen (potentiële) klanten een veel beter beeld bij je aanbod en kunnen ze jouw aanbod beter plaatsen in hun eigen situatie.

Een goed voorbeeld is onderstaande commercial van OHRA. Als eigenaar van een huisdier kun je je direct verplaatsen in deze situatie. De combinatie van humor en realiteit zorgt ervoor dat je aan het denken wordt gezet:

Je kunt langer doen met je content.
Storytelling in de vorm van geschreven tekst is niet één artikel of één sterke blog. Storytelling is de combinatie van alle verhalen die vertelt of publiceert. Wel geeft één goed verhaal de mogelijkheid om je boodschap op te splitsen in meerdere, korte berichten. Deze korte berichtjes zijn ideaal om bijvoorbeeld te plaatsen op je social media pagina’s. In plaats van elke dag opnieuw een nieuw berichtje te bedenken, te schrijven, een mooie afbeelding of video te maken, kun je ook één keer per week tijd besteden aan één goed stuk. De kern van de boodschap vat je samen in meerdere korte berichtjes die linken naar het volledige verhaal. Zo wordt je boodschap krachtiger, wordt je content mooi gespreid, genereer je meer traffic naar je website en kun je langer doen met één verhaal.

metRenee communicatie is gespecialiseerd in storytelling, het maken van verhalen die jouw business versterken. Bijvoorbeeld in de vorm van SEO webteksten, inspirerende blogs, artikelen, interviews en ghostwriting. Meer weten? Neem contact op voor een vrijblijvende afspraak.