Online schrijven voor je bedrijf. Waar moet je op letten?

Is het je ooit opgevallen dat corporate teksten voor een website, blog of online magazine enorm verschillen van teksten voor gedrukte brochures of tijdschriften. Dit komt omdat online teksten meestal een onderliggend doel hebben. Ga je online teksten publiceren voor een bedrijf? Houd dan rekening met de volgende punten.

1. Schrijf altijd naar je doel toe
Bedenk voordat je begint met schrijven altijd eerst wat je wil dat je lezer gaat doen. De meeste online corporate teksten motiveren de lezer om iets kopen, zich ergens voor in te schrijven, ergens aan mee te doen, ergens op te reageren of een bericht te delen. In je tekst probeer je je lezer ervan te overtuigen dat hij tot een bepaalde actie moet overgaan. Als je een ‘vrij artikel’ schrijft, bijvoorbeeld een column, is dit natuurlijk minder belangrijk heb je in principe alle vrijheid.

2. Schrijf in de woorden van de lezer
In veel corporate nieuwsberichten, artikelen of blogs komt vaktaal voorbij. Onthoud dat je schrijft voor de lezer en niet om indruk te maken op je baas, je collega’s of je concurrent. Schrijf dus in algemene spreektaal en maak je tekst niet te specialistisch. Iedereen moet het kunnen begrijpen. Zo maak je het voor de lezer een stuk aangenamer om de tijd te nemen voor jouw bericht.

3. Praat niet te veel over jezelf
“Wij bieden fantastische producten, hebben jarenlange ervaring, bestaan al twintig jaar, hebben een deskundig team, werken samen met geweldige partners en hebben honderden tevreden klanten.” Leuk voor je, maar voor wie is deze informatie eigenlijk belangrijk? Een lezer hoeft niet precies te weten wie je bent; hij wil weten hoe je hem kunt helpen. Als je je lezer ergens mee kunt helpen krijgt hij vanzelf een beeld bij wie je bent.

4. Schrijf actief
Gebruik waar nodig gebiedende wijs en vermijd woorden als ‘kunnen’, ‘willen’ en ‘zullen’. Dit soort woorden maken je teksten onnodig langer.

Als je meer informatie wil ontvangen over dit onderwerp kun je je inschrijven via het formulier.

 

Meer informatie ontvangen over dit onderwerp? Vul het formulier in.

5. Verwerk variaties op zoekwoorden in je tekst
Wil je dat je teksten helpen je website beter vindbaar te maken in zoekmachines? Verwerk dan zoekwoorden in je tekst. Vergeet niet om variaties op deze zoekwoorden te gebruiken. Voor het gemak (en voor mijn zoekresultaten) neem ik metRenee communicatie als voorbeeld. Ik wil graag gevonden worden in zoekmachines als marketing- en communicatiebureau in de regio Venlo. Ik gebruik dan niet alleen de termen marketing en communicatiebureau in mijn teksten, maar ook op variaties als: marketeer, communicatie, reclame, reclamebureau, buro en advies. Zo zorg ik ervoor dat mensen die zoeken op ‘marketing advies Venlo’ net zoveel kans hebben om op mijn website terecht te komen, als mensen die zoeken op ‘reclamebureau Venlo’.

6. Wees niet bang om te schrappen
Als je klaar bent met je tekst lees je je verhaal natuurlijk nog eens van A tot Z door. Wees hierbij kritisch op elke zin. Staat er een zin tussen die niet direct iets toevoegt aan het doel van je tekst? Weg ermee! Wees niet bang om te schrappen. Liever een sterk artikel van 200 woorden dan een langdradig stuk van 400 woorden.

metRenee communicatie is gespecialiseerd in storytelling, het maken van verhalen die jouw business versterken. Bijvoorbeeld in de vorm van SEO webteksten, inspirerende blogs, artikelen, interviews en ghostwriting.