Hoe maak je content interessant? 10 tips voor je content kalender

Wil jij regelmatig berichten posten vanuit je bedrijf of merk, maar weet je niet goed waar je moet beginnen? Onderwerpen verzamelen is vaak makkelijker dan je denkt. In mijn blog ‘Starten met corporate bloggen. 10 tips om je op weg te helpen.’, las je al hoe een content kalender je kan helpen met vooruit plannen en het verzamelen van interessante berichten. In deze blog geef ik je tips die je helpen bij het invullen van zo’n kalender. Reserveer een half uur, houd pen en papier bij de hand en zet je hersens op standje ‘brainstorm’.

1. Haak in op bijzondere (feest)dagen
Pak een overzicht van alle feestdagen bij de hand en vraag jezelf af welke raakvlakken jouw producten/diensten hebben met de seizoenen, feestdagen, evenementen en andere bijzondere dagen. De Issuekalender kan hierbij helpen. Deze kalender bevat alle (maar dan ook echte alle) bijzondere nationale en internationale dagen. Markeer de dagen waar je iets mee kunt en verzin vast een invalshoek voor je post. Als je doelgroep lokaal zit, kijk dan ook op welke lokale evenementen je kunt inhaken.

Een voorbeeld van een merk dat dit fantastisch doet is het Amerikaanse Barkbox (een box vol hondenspeeltjes en snoepjes die baasjes kunnen afnemen op abonnementsbasis). Bij Barkbox weten ze producten, doelgroep en actualiteiten te combineren met een flinke dosis humor:

2. Gebruik actueel nieuws
Natuurlijk volg je dagelijks het nieuws uit je vakgebied, vanuit professioneel oogpunt. Probeer ook het nieuws te lezen vanuit het oogpunt van je doelgroep. Zijn er berichten die bijvoorbeeld vragen oproepen, onrust scheppen of juist heel positief zijn voor je doelgroep? Zet ze in je eigen woorden, deel ze en vergeet niet te vermelden dat jij beschikbaar bent om vragen te beantwoorden over het desbetreffende onderwerp. Je verhoogt hiermee je ‘expert’ status, laat zien dat je op de hoogte bent van wat er speelt en je verlaagt de drempel om contact op te nemen.

3. Beantwoord veelgestelde vragen
Uiteraard krijg jij vaak dezelfde vragen van je (potentiële) klanten. Die vragen vormen perfecte content voor je website en social media pagina’s. Licht bijvoorbeeld elke maand een veelgestelde vraag uit, en geef een duidelijk antwoord.

Veelgestelde vragen zijn perfect voor zoekmachine optimalisatie (SEO). Grote kans dat mensen een veelgestelde vraag letterlijk intikken in het zoekveld van Google. Natuurlijk geef jij het beste antwoord!

4. Stel vragen aan je doelgroep
Andersom mag het ook. Als jij bepaalde dingen wil weten van je doelgroep, stel dan eens een vraag via social media. Ze zijn niet voor niets ‘social’. Op Facebook kun je bijvoorbeeld een poll uitschrijven. Als je al veel volgers hebt kun je je publiek inzetten om bijvoorbeeld je producten/diensten aanbod te verbeteren. Denk je erover om een bepaald product toe te voegen aan je assortiment? Vraag je doelgroep of ze wel of niet geïnteresseerd zijn. Twijfel je tussen twee nieuwe producten? Vraag je doelgroep naar welk product hun voorkeur uitgaat:

5. Deel content van anderen
Het internet is één groot content paradijs dus je hoeft het wiel echt niet altijd zelf uit te vinden. Heb je ergens een goed artikel gelezen, een mooie video gezien of een pakkende quote gespot? Zet de informatie in je eigen woorden of deel het bericht. Vertel wel even waarom deze content je aanspreekt, zodat je doelgroep ook direct snapt waarom het bericht past bij jouw bedrijf/merk.

6. Maak een tutorial
Jij bent ondernemer en expert in je vakgebied. Mensen betalen jou omdat jij ze verder helpt met jouw product of dienst. Vergeet dus nooit dat jouw kennis waardevol is voor je doelgroep. Leg je doelgroep daarom af en toe iets uit. Dit kan in een video, maar ook in een stappenplan of een handige infographic. Als je je volgers af en toe iets leert, vergroot je de kans dat ze blijven terugkomen voor meer informatie.

Hier een voorbeeld van mijn marketing buddy Tatjana, die op goalsbytatjana.com haar kennis over trainen deelt:

7. Geef af en toe een gouden tip
Hetzelfde geldt voor tips. Deel je kennis in de vorm van concrete, praktische tips. Als je je doelgroep iets leert dat ze makkelijk thuis of op de werkvloer kunnen toepassen, vergroot je de kans dat ze je blijven volgen voor meer handige tips en tricks.

8. Maak een weekoverzicht
Maak je content persoonlijk en laat je doelgroep weten waar je je mee bezighoudt. Maak bijvoorbeeld elke dag een foto of kort filmpje van wat je aan het doen bent, en maak hier een weekoverzicht van. Het geeft je volgers meer inzicht in wie je bent en waar je je mee bezighoudt. Ideale content om op vrijdagmiddag te posten.

Een mooi voorbeeld is de wekelijkse vlog van Melanie en Rogier van Embrosa, die elke week een weekoverzicht posten:

9. Deel eens een video
Het is behoorlijk eng om jezelf te filmen en het is nog akeliger om jezelf terug te zien op video. Toch is video content ideaal om je doelgroep op een leuke, vlotte manier te voorzien van waardevolle informatie. Als je het toch te spannend vindt, of niet heel handig bent met camera posities en editing programma’s, deel dan een inspirerende video van iemand anders. Er zijn vast mooie video’s die (ongeveer) vertellen wat jij in gedachte hebt.

10. Interview iemand uit je vakgebied
Jij weet enorm veel, maar er zijn altijd mensen die meer weten of specialist zijn op een bepaald gebied. Heb je bijvoorbeeld een schoenenzaak? Interview je leverancier over zijn nieuwste product. Heb je een juridisch adviesbureau? Stel vragen aan een specialist op het gebied van familierecht. Vermeld altijd netjes de namen en bedrijven en vraag of de mensen die je hebt geïnterviewd ook jouw bericht willen delen. Zo help je elkaar aan een groter bereik.