Blogtraining ‘Corporate bloggen voor beginners’

Al een aantal jaren schrijf ik als ghostwriter voor verschillende bedrijven. ‘Corporate bloggen’ klinkt zwaar, maar eigenlijk is bloggen met een commerciële insteek slechts een trucje. Als je eenmaal weet waar je op moet letten en het kunstje onder de knie hebt, wordt bloggen een van de leukste onderdelen van je werk. Je kunt je creativiteit kwijt, traint je schrijf-skills, bouwt een enorme kennisbank op en ziet je bereik maandelijks groeien. In de training ‘Corporate bloggen voor beginners’ leer ik je in één dagdeel hoe je blogs kunt inzetten als marketing tool om meerwaarde te creëren voor je (potentiële) klanten.

Wat leer je?

  • Denken vanuit de identiteit van je bedrijf. Wie ben ik en waarom doe ik wat ik doe? Hoe wil ik dat de lezer over mij denkt?
  • Denken vanuit de doelgroep van je product of dienst. Voor wie doe ik wat ik doe? Wie gaat mijn verhalen lezen? Wat wil ik dat de lezer gaat doen met mijn verhalen?
  • Verhalen spotten binnen je organisatie en klantenkring. Hoe doe je dat? Welke verhalen zijn de moeite waard?
  • Thema’s bedenken die je kunt koppelen aan je producten en diensten. Je gaat aan de slag met de basis voor een ijzersterke content kalender.
  • De praktische kant van het verhaal: is je website klaar om te gaan bloggen? Wat moet je weten over SEO optimalisatie? Wat moet je weten over linkbuilding? Wat mag je wel en niet doen met foto’s en video’s en hoe werkt Google precies?

Renée Sprengers, Mobiel Reisadvies: “Met veel plezier de training ‘Bloggen voor beginners’ gevolgd. Zeer leerzaam en goed verzorgd door Renée. Zeker een toegevoegde waarde voor mij als ZZP’er. Bedankt voor de leerzame ochtend Renée!”

Wat ga je doen?

  • Je gaat aan de slag met korte opdrachten om je schrijf skills te oefenen en te toetsen. Denk bijvoorbeeld aan: het schrijven van een sterke titel. Het schrijven van een goede inleiding. Ingewikkelde zaken uitleggen zonder dat het complex wordt. Schrijven in de taal van je klanten en de juiste zoekwoorden verwerken in je verhaal.
  • Je bekijkt elkaars werk en bespreekt feedback om ervaringen uit te wisselen.
  • Uiteraard is er ruimte om praktijkvoorbeelden te bespreken en de kans om gerichte feedback te vragen. Of je nu een doorgewinterde schrijver bent of wil beginnen met bloggen.

Wat heb je nodig?

  • Een laptop
  • Pen en papier

Wat kost het?

De cursus duurt één dagdeel (9:00 uur tot 13:00 uur) en kost €125,- exclusief 21% BTW per deelnemer.

De training gaat door bij deelname van minimaal drie personen. Een healthy lunch is inbegrepen! De locatie wordt per training bepaald aan de hand van het aantal deelnemers.


Renée Sprengers, Mobiel Reisadvies
: “Met veel plezier de training ‘Bloggen voor beginners’ gevolgd. Zeer leerzaam en goed verzorgd door Renée. Zeker een toegevoegde waarde voor mij als ZZP’er. Bedankt voor de leerzame ochtend Renée!”

Malu de Wit, Giddy Laughter: “De blogtraining van Renée was zeer leerzaam! Na de training heb je meer dan genoeg inspiratie opgedaan om lekker veel te gaan bloggen! Ze geeft ontzettend nuttige tips die áltijd goed van pas komen. MetRenée kom je verder vooruit!

Marleen Dekkers: “Renée is echt een creatief talent. Ze beschikt daarbij over een flinke dosis kennis en ervaring, en ze weet dus waar ze over praat. Op een toegankelijke manier heeft ze me wegwijs gemaakt in de wereld van bloggen met alle randvoorwaarden die erbij komen kijken. Moeiteloos schudt ze hierbij interessante blog onderwerpen uit haar mouw. Ook voor de minder toegankelijke materie verzint ze aansprekende blog-onderwerpen. Al met al wist Renée een gewone doordeweekse ochtend om te toveren tot een gezellige en inspirerende ochtend, waarvan het jammer was dat hij was afgelopen. En ja, zelfs het idee om te bloggen is gaan kriebelen!

Femke Joy Huibers-Saffrie, Praktijk Femke Joy: “Renée legt op een hele informele en prettige manier de ins en outs van bloggen uit. Daarnaast heb ik ook veel tips gekregen over de SEO, waar ik nu rekening mee houd als ik een tekst schrijf. Hoe kom ik hoger in de Google ranking en hoe wordt mijn bedrijf dus beter gevonden? Ik vond het een waardevolle ochtend met veel belangrijke informatie. Renée is echt een expert op dit gebied.”