5 x waarom social media niet gratis zijn

“Ik moet meer doen met social media”. Deze zin hoor ik wekelijks meerdere malen voorbijkomen. Mijn reactie is steevast: “Waarom vind je dat?” Social media zijn prachtige kanalen om in te zetten om meer naamsbekendheid en omzet te genereren voor je producten en diensten. Helaas krijg ik nog veel te vaak “omdat het gratis is” als antwoord. Social media zijn niet gratis. Hieronder lees je waarom.

1. Wie maakt je content?
Natuurlijk kun je zo nu en dan een linkje delen, een stukje tekst posten of een foto online zetten, maar om hier echt iets mee te bereiken is het verstandig om strategisch na te denken over je content. Goede social content is voor bedrijven kostenpost nummer één. Je hoeft niet per se iemand in te huren om goede content te maken, maar unieke verhalen, mooie foto’s en sterke video’s zijn wel zaken die vanuit jouw bedrijf zullen moeten komen. Jouw bedrijf is immers de bron. Dit komt in de praktijk neer op: eigen uren inzetten, uren van je medewerkers inzetten of (deels) uitbesteden.

2. Wie is er verantwoordelijk voor je social media kanalen?
Iemand in je bedrijf zal verantwoordelijk gemaakt moeten worden voor het beheer van de social media die jij graag in wil zetten. Doe je dit niet, dan worden je Facebookpagina, Twitteraccount en Instagram feed waarschijnlijk beetje bij beetje vergeten, en zijn je accounts niet meer interessant voor je publiek.

Zonder plan en zonder afspraken over wie de boel beheert, sterven je social media accounts één voor één een stille dood.

3. Wie reageert op je berichten en onderhoud contacten?
Social media zijn niet voor niets ‘social’. Als je enig bereik hebt gecreëerd zal je publiek gaan reageren op je content. Op je accounts komen berichten binnen met vragen en opmerkingen over je bedrijf. Aangezien social media ‘open’ kanalen zijn, verwacht je publiek ook reacties terug. Bij dringende vragen het liefst zo snel mogelijk. Houd er dus rekening mee dat één of meerdere mensen in je bedrijf uren zullen moeten besteden aan het beantwoorden van berichten en het onderhouden van contacten via social media.

metrenee-communicatie-bureau-venlo-limburg-content-marketing-tips-social-media-gratis-goedkoop1

4. Wie analyseert je statistieken?
Om te weten of jouw bedrijf haar social media kanalen effectief inzet, is het van belang dat iemand regelmatig in de cijfertjes duikt om te kijken welke content wel en niet goed scoort. Ook dit komt neer op: eigen uren inzetten, uren van je medewerkers inzetten of uitbesteden.

5. Wie beheert je advertenties?
Om je bereik te boosten kun je ervoor kiezen om bepaalde social content als advertentie in te zetten. Dit zorgt ervoor dat je bericht, foto of video, bij mensen buiten je eigen volgers zichtbaar wordt. Wanneer je besluit te adverteren is het verstandig om te bedenken wat je wil bereiken met je advertenties (groter bereik van je pagina, meer volgers voor je pagina, meer websitebezoekers, meer inschrijvingen voor een nieuwsbrief, etc.) Wanneer een advertentieperiode is afgelopen wil je natuurlijk ook weten hoe je advertentie heeft gescoord en of de resultaten aansluiten bij je advertentie doelen. Hiermee raak je in principe alle bovengenoemde punten.

Het effectief inzetten van social media voor je bedrijf kost vooral tijd en dus geld. Bedenk dus goed wat je wil bereiken met het inzetten van social media kanalen en reserveer uren voor het onderhouden van je pagina’s. Doe je dit niet, dan sterven je social media accounts één voor één een stille dood, gekoppeld aan jouw bedrijfsnaam. Voor niets gaat de zon op!