Haal meer uit je Facebook bedrijfspagina in 5 simpele stappen

Inmiddels weten de meeste ondernemers dat Facebook een goede toevoeging kan zijn aan hun marketingmix. Als je weet welke mogelijkheden Facebook voor bedrijven biedt, zijn er enorm veel strategieën mogelijk. Toch zie ik dagelijks een heleboel gemiste kansen voorbijflitsen in mijn tijdlijn. Van compleet nutteloze informatie tot veel te serieuze berichten. Van nietszeggend beeldmateriaal tot schreeuwerige advertenties. Hoe zorg je ervoor dat je tussen de massa van ‘Facebooktroep’ de juiste snaar weet te raken, op het juiste moment, bij de juiste mensen?

Stap 1. Houd het luchtig, grappig en verleidelijk
Houd altijd in je achterhoofd dat Facebook voor de meerderheid van de mensen een platform is dat ze in hun vrije tijd, op een dood moment, buiten werktijd, voor de lol bezoeken. Facebook is jaren geleden ontstaan als een soort online vriendenboek. Mensen hielden elkaar op de hoogte van wat ze die dag hadden gedaan, waar ze op vakantie waren, wat ze die ochtend hadden gegeten, hoe hun pasgeboren kleinkind eruitzag en bij wie ze vroeger in de klas zaten. Pas later is Facebook geoptimaliseerd voor bedrijven. De meerderheid van de consumenten gebruikt Facebook nog altijd voor de lol en zit dus helemaal niet te wachten op serieuze berichten over jouw bedrijf. Mensen willen op Facebook leuke dingen zien en verrast worden. Houd je berichten dus luchtig, maak af en toe een grapje en probeer mensen te verleiden om verder te lezen.

De meerderheid van de consumenten gebruikt Facebook nog altijd voor de lol en zit dus helemaal niet te wachten op serieuze berichten over jouw bedrijf.

2. Verwijs altijd door naar je eigen website
Als jij een link deelt op je Facebook bedrijfspagina, waar gaat die link dan naartoe? Er zijn nog veel ondernemers die op dit punt de plank misslaan en berichten delen die linken naar een lokale nieuwssite, de website van een branchevereniging of nog erger: de website van een concurrent. Gemiste kans, want je wilt natuurlijk dat mensen die op je bericht klikken uiteindelijk op jouw website terechtkomen. Zorg dus dat de content die je wilt delen altijd op je eigen website te vinden is. Bijvoorbeeld op een speciale nieuwspagina, een blogpagina of een aparte landingspagina met daarop een passende ‘call to action’ (CTA).

metrenee-communicatie-bureau-venlo-limburg-content-marketing-facebook-bedrijven-tips-stappen-planning2

3. Gebruik de juiste afmetingen.
Natuurlijk gebruik je aansprekend beeldmateriaal om je boodschap mee te ondersteunen. Maar heeft het beeldmateriaal dat jij gebruikt ook de aanbevolen maten voor optimale weergave op alle mobiele apparaten? Het bewerken van foto’s en het instellen van de juiste maten kun je het beste doen in een fotobewerkingsprogramma als Adobe Photoshop. Geen professionele software in de buurt? Gebruik een online bewerkingsprogramma, bijvoorbeeld Canva, waarin een heleboel formaten al vooraf staan ingesteld als templates. Twijfel je over welk formaat Facebook adviseert voor de post die jij wil publiceren? Gebruik een actuele ‘cheat sheet’. Die van MakeAWebsiteHub.com bijvoorbeeld.

Size does matter als het om Facebook afbeeldingen en video’s gaat.

4. Bepaal het juiste moment.
Je bedrijfspagina geeft je handige statistieken over wat je in een bepaalde periode hebt gepubliceerd en hoe je publiek hierop reageerde. Op deze plek vind je ook een overzicht van wanneer de meerderheid van je volgers actief is op Facebook. Met die info weet je wat de piekmomenten zijn, dus op welke tijdstippen je je berichten het best kunt inplannen. Een beetje logisch nadenken helpt natuurlijk ook voor het bepalen van het juiste moment. Voorbeeldje: als je kinderkleding verkoopt post je op momenten dat de kinderen naar school zijn of net naar bed zijn. Op dat moment zijn moeders even niet met hun kinderen bezig en heb je een grotere kans dat ze door hun Facebook tijdlijn scrollen.

5. Plan vooruit
Als je bovenstaande stapjes hebt gevolgd heb je als het goed is de volgende vier zaken helder voor jezelf:

  • Je hebt nagedacht over hoe je de aandacht van je publiek wil trekken
  • Je hebt de benodigde achtergrondinformatie op je website staan (zodat je kunt linken naar een eigen plek waar mensen verder kunnen lezen)
  • Je hebt beeldmateriaal in de juiste formaten klaarliggen
  • Je weet wanneer het grootste deel van je publiek op Facebook te vinden is

Met deze vier punten kun je aan de slag met het maken van een planning voor je Facebookpagina. Facebook biedt voor bedrijfspagina’s de mogelijkheid om berichten vooraf in te plannen. Als je hier gebruik van maakt zul je merken dat gedachtes als: ‘wat zal ik vandaag op Facebook zetten?’ en ‘ik moet echt weer eens iets posten’ niet meer door je hoofd spoken.

Vergeet niet om eens in de zoveel tijd in je statistieken te neuzen. Welke berichten vonden mensen het leukst? Welke berichten werden het meest gedeeld? Welke berichten hadden het grootste bereik? Met deze informatie kun je je berichten en je planning optimaliseren.