Starten met corporate bloggen. 10 tips om je op weg te helpen.

Van steeds meer ondernemers hoor ik dat ze (meer) willen gaan bloggen om hun online vindbaarheid te vergroten en hun website beter vindbaar te maken. Dit stemt me positief, want dit betekent dat steeds meer ondernemers de meerwaarde van goede content inzien. ‘Even bloggen’ is er helaas niet bij. Bloggen met als doel je online bereik te vergroten, vereist goed vooronderzoek, creativiteit, enige kennis van SEO en een flinke portie zelfdiscipline. Wanneer één van deze vier ontbreekt, schrijf je maar wat in de rondte. Zonde van je tijd! Overweeg je zelf te gaan bloggen of ben je op zoek naar tips om je blog te finetunen? Hieronder 10 gouden tips die je helpen om doelgericht te bloggen.

1. Bied meerwaarde
Vraag je bij elk artikel af: kan mijn lezer hier iets mee? De bedoeling is dat mensen na het lezen van je artikel iets nieuws hebben geleerd, ergens meer informatie over hebben gevonden, hebben gelachen of verder willen kijken op je website. Bied dus in elk verhaal meerwaarde over je vakgebied en vergeet even hoe graag je je producten en diensten wil verkopen. Geef tips, deel je kennis en benadruk de voordelen van jouw producten en diensten voor je lezers.

2. Maak een contentkalender
Een contentkalender biedt houvast op momenten dat je creativiteit ver te zoeken is, en een writersblock op de loer ligt. Een contentkalender is een overzicht van de onderwerpen waarover je gaat schrijven en biedt je houvast voor een bepaalde periode. Verzin onderwerpen die passen bij bijvoorbeeld: de seizoenen, de feestdagen en evenementen waar jij als bedrijf op kunt inhaken. Voordelen van een contentkalender: je bepaalt vooraf waarover je gaat schrijven en op welk moment in het jaar deze onderwerpen het beste passen. Als je weet waarover je gaat bloggen kun je je andere social media kanalen meteen afstemmen op deze content.

metrenee-communicatie-bureau-venlo-limburg-content-marketing-kalender-tips-blog-corporatie-tekstschijver

3. Beantwoord veelgestelde vragen
Als ondernemer weet jij precies met welke vragen je klanten regelmatig aan de lijn hangen. In plaats van telkens opnieuw antwoord te geven, kun je je antwoord (uiteraard inclusief verdieping en een mooi rijtje met tips en uitleg) verwerken in een blog. Je klanten, maar ook alle andere mensen die dezelfde vraag intikken op Google, zullen je dankbaar zijn en de volgende keer aan je denken als ze weer een soortgelijke vraag hebben.

Denk goed na over de titels van je blogs. Kijk naar wat je heb geschreven en denk na over welke vraag jouw verhaal beantwoordt. Precies deze vraag is een ideale titel voor je blog.

4. Een goede titel is goud waard
Denk goed na over de titels van je blogs. Kijk naar wat je heb geschreven en denk na over welke vraag jouw verhaal beantwoordt. Precies deze vraag is een ideale titel voor je blog. Bedenk op welke woorden en zinnen jij gevonden wil woorden in Google. Veelgebruikte zoekwoorden en zinnen zijn perfecte titels. Mensen vragen, jij maakt ze blij met het antwoord.

5. Everybody loves rijtjes
Maak een rijtje met tips voor je lezers. Dit is leerzaam, nodigt uit om te delen en leest bovendien makkelijk weg. Deze blog is hier een voorbeeldje van.

6. Beeld zegt meer dan duizend woorden
Ondersteun je blog met afbeeldingen, handige infographics of grappige gifjes. Niemand heeft zin om lappen tekst te lezen, dus wissel af en houd het een beetje luchtig. Houd er rekening mee dat je niet zomaar plaatjes van het internet mag plukken om te gebruiken op je eigen pagina. Gebruik stockfoto’s, ga via Google op zoek naar rechtenvrije foto’s of nog beter: maak je eigen beeldmateriaal. Als je toch beelden van iemand anders wil gebruiken, vermeld dan netjes de bron. En let op: ‘Google’, ‘Instagram’ en ‘Pinterest’ zijn geen bronnen. De bron is de pagina die de afbeelding voor het eerst op internet heeft gepubliceerd, bij voorkeur de fotograaf. Link ook netjes door naar de bron.

7. Verstop zoekwoorden in je foto
Wat veel mensen niet weten is dat Google naast de zoekwoorden in je teksten, ook kijkt naar de bestandsnamen van je foto’s. Hernoem je foto dus voordat je een foto upload bij je blog en voorzie je foto’s van zoekwoorden die passen bij de inhoud van je blog.

Er zit geen mens te wachten op een commercieel verhaaltje over je producten en diensten.

8. Reclame is voor niemand leuk
Er zit geen mens te wachten op een commercieel verhaaltje over je producten en diensten. Je potentiële klanten worden dag in dag uit bestookt met ‘koop dit’, ‘meld je aan’, ‘like en win’ en ‘ontvang unieke aanbiedingen’ op Facebook, Instagram, LinkedIn en Twitter. Ik begrijp dat je je bedrijf heel bijzonder en uniek vindt, maar mensen bepalen het liefst zelf of ze dat met je eens zijn, op basis van een inhoudelijk verhaal.

9. Zorg voor een call to action
Natuurlijk wil je dat je lezers op je website gaan kijken, verder lezen of content met je opnemen na het lezen van een goede blog. Zorg dat je je lezers hier de gelegenheid voor geeft. Zorg dus altijd voor een ‘call to action’ (CTA) bij je blog. Bijvoorbeeld ‘lees hier meer over dit onderwerp’, of ‘schrijf je in voor de digitale nieuwsbrief’ of ‘neem direct contact op’. Wanneer je iemands interesse hebt gewekt en je lezer kan vervolgens niet verder, haakt hij af. Zonde!

10. Meet je resultaten en leer hier van
Meet de resultaten van je blog. Installeer een meettool, bijvoorbeeld Google Analytics, zodat je in de gaten kunt houden welke blogs het beste worden gelezen, via welke blogs het meeste wordt doorgeklikt en welke blogs het best worden gelezen en gedeeld via social media. Met deze kennis kun je je contentkalender optimaliseren en leer je wat je potentiële klantenkring interessant vindt.

metrenee-communicatie-bureau-venlo-limburg-content-marketing-kalender-tips-blog-corporatie-tekstschijver3